Ghost:/Psykologiskt storkrig igen

Hör på radion att ett nytt storkrig utbrutit mellan psykologer från olika skolor och med olika inriktning. För vilken gång i ordningen de råkat i luven på varandra vet väl varken de själva eller nån annan. Den här gången handlar det visst om huruvida kognitiv beteendeterapi (KBT) ska få Socialstyrelsens företräde framför andra skolor och inriktningar.

Om detta vill jag bara säga följande: Psykologi är ingen vetenskap. Det är liksom nationalekonomi en tummelplats för olika idéer och inriktningar, men vetenskap är det icke. Det finns snart sagt lika många psykologiska skolor som det finns psykologer och detta är inte vetenskap.

Jag har känt både ett antal psykologer och ett antal psykologpatienter. När jag bodde på landet för längesen hade jag en psykolog som granne och jag blev inbjuden till de två årliga fester hon höll för sina psykologkolleger. En märkligare samling människor har jag sällan stött på. Det var stört omöjligt att föra ett normalt samtal. Vad man än försökte samtala om så psykologiserades det ner till barndomsupplevelser och trauman. Det spelade ingen roll om man talade om sexuell utlevelse, folks dryckes- och klädvanor, aktuella sångtexter eller om Röda Arméfraktionens härjningar i Tyskland. Allt maldes ner till psykologi. Själv betraktades jag nog som i stort behov av terapi  av sällskapet. Givetvis skulle var och en av de närvarande psykologerna ha haft sin egen uppfattning om vilken typ av terapi, om saken dryftats öppet.

I min bekantskapskrets har jag också sju personer som av olika anledningar anlitat psykolog. En av dem anser sig hjälpt av psykologbehandlingen, övriga anser att de seanser de kommit i åtnjutande av varit värdelösa eller rent av skadliga.

Därmed inte sagt att all psykologi är av noll och intet värde. Men branschen är full av legitimerade charlataner som mumlar fram värdelöst vardagsvetande som vem som helst med lite livserfarenhet kan få ur sig. Läs bara tidningarnas legitimerade psykologer och samlevnadsexperter eller lyssna på  radiopsykologen så får ni höra.

– Jag tycker ni borde tala ut om det här. Mitt råd är att nu vänder er till en familjeterapeut. Och liknande dravel.

Som sagt, vetenskap är det inte.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ghost:/Psykologiskt storkrig igen

  1. Catilona skriver:

    Själv har jag alltid undrat över om folk som jobbar inom psykvården hamnar där för att de är allmänt knepiga eller om de blir knepiga, för att de läser psykologi…

  2. Kjell-Åke Bjurkvist skriver:

    Jo du! visst är det mycket av humbug och charlataneri.har haft mycket med psykiatrin att göra iblan av tvång pga olika utredningar, ibland för att jag mådde så dåligt. Men inte blev jag bättre snarare mer förvirrad.Den ende som till sist kunnde hjälpa var en kurator som kopplade samman vardagliga situationer med vad jag upplevt i barndomen, då hände det grejer:)Ibland behövs dom men jag har som regel att inte råda att söka den kvasiproffesionen!Bra skrivit.. 🙂

Kommentera

