Egotrippat i Sommar

Jag har lyssnat på Sommar, programmet i radions P1 med tradition sen mitten av 1900-talet. Det har varit trist.

Det är jag, jag, jag. Egotrippat så det förslår. Ingenting av intresse att tala om verkar finnas utanför det egna egot.

En svensk fotomodell och halvkänd filmstjärna i Hollywood som berättade om hur hon blev upptäckt, pojkvänner, vänninnor och om hur hon kissade på Ben Stiller.

En svensk författarinna som berättade om hur olika typer av musik påverkade hennes kreativa process.

En svensk popsångare som berättade om sina influenser i USA  och hur hans karriär tog fart och utvecklades och om sin kärlek till sin hustru.

En svensk grundare av ett möbelimperium som är så sönderskriven att vi redan vet allt om hur han grundade sitt företag och sagan om hur det växte. Men han avslöjade i alla fall något nytt om hur hans företag blivit blåst på gasleveranser i Ryssland.

En DN-skriverska som flamsade om hur hon fått örfil av sin pojkvän men inte tyckte att det var så märkvärdigt, om hur hon gått på folkhögskola och hur hon blivit rekryterad till DN och skrivit en bok om sin barndom.

Jag, jag, jag, jag.

Häromdagen var det Finlands utrikesminister Alexander Stubb som sommarpratade. Han borde väl i alla fall ha nåt intressant att säga om sin omvärld och politiken, tänke jag. Jovars. Han sa ”jag är Finlands utrikesminister” minst 50 gånger. Tro inte att jag överdriver. Det är alldeles sant. En mer självfixerad människa har jag sällan hört. Och utrikesministern sa inte ett ord om utrikespolitik. Han pratade om sig själv och vilka berömda människor han träffat.

Jag, jag, jag, jag. Över hela linjen. Samtliga: Jag, jag, jag.

Tro inte att jag är emot att folk berättar om sig själva. Men när hela program bara handlar om var ”jag” har  studerat, vilka platser ”jag” har besökt, vilka kända människor ”jag” har träffat och hur ”jag” gjorde karriär – då blir det rätt tröttsamt och ointressant.

Jag är gammal nog att minnas när det inte var riktigt okej att fokusera helt och hållet på sig själv. När det ansågs  som att man var självupptagen och märkvärdig om man ständigt pratade om sig själv. Då sommarpratarna vidgade perspektivet litegrann bort från det egna egot och gjorde en utblick mot Sverige och världen utanför den egna bekantskapskretsen. Såna som Lars Ulvenstam och Tage Danielsson skulle aldrig ha fått för sig att ett helt program igenom prata om sig själva.

Då var sommarprogrammen värda att lyssna på.

PS. Tage Danielsson, som grundade programmet, sa nånting i stil med att: ”Det ska vara musik och prat av folk som har  nåt att säga”. Den programförklaringen tycks dagens ansvariga för Sommar ha glömt bort.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Kändisar och en del patrask och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Egotrippat i Sommar

  1. Dictum Factum skriver:

    Nu kära bloggvän har jag läst ikapp det jag missat…Det tog en god stund eftersom dina ord vill ut i det fria flera gånger om dagen.;)Jag har skrattat och jag har gråtit.Jag har läst om ditt allra mest privata och jag har läst att mina(endast) två veckors semester kan kompenseras med rätt intag av alkohol…Jag har läst om sammhällskritik och om kändisars dilemman.Så nu sitter jag här på bryggan vid stugan…Jag har ett glas rött och en god bok som sällskap.Och självklart min trogna mobiltelefon som jag tar alla mina bilder med!Tror att jag ska skriva ett inlägg i ”sommaranda” snart….Ett inlägg med jag,jag och åter jag.Känner att jag är värd det!Kram!

  2. Bippobruden skriver:

    Unni Drougge har fått konkurrens. Egot ekar i etern.

    • ghostalive skriver:

      Lånade Heroine för två månader sen. Lämnade tillbaks boken i förrgår. Klarade 15 sidor. Den mest krystade och pratiga bokinledning jag nånsin läst, tror jag (sorry, Bokmalen, om du läser det här – det var inte nåt i min smak).

Kommentera

