Ghost:/1900-talsliv del 23 (Böguppvaktning i New Orleans)

När detta skrevs befann sig bloggaren Persefone i Lousiana, USA, vilket fick ett minne att poppa upp i min skalle. Det handlar om gula strumpor och sex.

I min gröna ungdom tillbringade jag en tid i New Orleans, Louisiana. Den första kvällen i den mycket charmiga men också på många sätt eländiga staden tillbringade jag givetvis i de berömda franska kvarteren där jag lyssnade på massor av traditionell jazz och drack rätt mycket alkohol. Drog från jazzkrog till jazzkrog, kan man säga.

Det som slog mig, var förutom jazzen och alkoholen, att jag ideligen blev uppvaktad av bögar. Jag har ingenting emot bögar men men har inte själv den sexuella läggningen.’

Efter några timmar och då ett tiotal bögar slagit sig i slang med mig började jag tro att hela stadens manliga befolkning var gay. Vid vilken bardisk jag än stod, vid vilket bord jag än satt kom någon som var bög och inledde samtal med mig. Min egen jakt på damer försvårades avsevärt av detta förhållande och sent framåt natten fick jag vandra hemåt tomhänt, om man kan uttrycka det så.

Jag funderade dock en del på det där med att jag varit så omsvärmad av killar som var gay utan att komma till klarhet.

Kvällen därpå gick jag ut igen på en liknande runda. Denna kväll blev jag inte uppvaktad av en enda bög!

Mysteriet tätnade alltså. Efter någon vecka då jag hunnit skaffa ett par vänner i stan berättade jag för en av dem om mina bögupplevelser den första kvällen. Han frågade omedelbart:

– Did you wear yellow socks?

Jag tänkte efter. Jo, jag hade nog haft gula strumpor den där första kvällen. Och det visade sig att däri låg hela förklaringen. Gula strumpor var en gemensam kod för The Gay Community of New Orleans.

Då slängde jag mina gula strumpor. För att få ragga damer i fred utan störande inslag i form av uppvaktande bögar.

*

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Personligt, Sex och annan samvaro och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ghost:/1900-talsliv del 23 (Böguppvaktning i New Orleans)

  1. matilda77a skriver:

    en kul historia.undrar ljust om något i min garderob,skulle kunna leda till vissa missförstånd….?

  2. Persefone skriver:

    Numera skulle du vara safe med gula strumpor. Däremot ska du undvika barer som OZ och om du går för långt ner på Bourboun så hamnar du i gaykvarteren. Så välkommen tillbaka närsom. Förresten tror jag att liknande missförstånd kan inträffa om du springer omkring i din bikini.

    • ghostalive skriver:

      Jaså, de har bytt kod nu för tiden. Det var viktig information. Bikinin använder jag bara vid inköp av korv och mos och det finns väl inte så många korvmojar på Bourbon Street nu heller??

Kommentera

