Ghost:/Näsblodigt minne av Palmes död

Alla människor som har åldern inne påstås komma ihåg exakt vad de sysslade med då de nåddes av nyheten om mordet på Olof Palme för 25 år sedan. Varenda person med självaktning har en sådan berättelse att förtälja, så även jag.

Jag hade varit på en långt utdragen fest på mordnatten och hade en övernattande dam på besök. Strax efter Ekots elvanyheter dagen efter ruskade damen liv i mig och utropade skärrat:

– De säger på nyheterna att Palme är död!

Jag var fruktansvärt bakfull men så småningom nådde budskapet fram till min omtöcknade hjärna.

– Vafan säger du! Har han fått en hjärtattack?

– Nä, han är mördad.

Jag kravlade mig upp ur sängen i avsikt att ta reda på mer men överskattade min kapacitet. Efter nåt steg drabbades jag av blodtrycksfall, stupade raklång framlänges och slog näsan blodig mot parkettgolvet.

Som tur var var den övernattande damen en godhjärtad och ömsint själ som hjälpte mig att stilla blodflödet från näsan medelst istoppande av bomullstussar. Först därefter, och efter en stärkande kopp  kaffe, kunde jag införskaffa fler upplysningar om Olof Palmes död.

Ovanstående är ingen vacker skildring, men sann. Och sanningen ska ju som bekant alltid fram.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Personligt, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Ghost:/Näsblodigt minne av Palmes död

  1. Islandsmamman skriver:

    Jag var hemma hos en dåvarande pojkvän. Vi vaknade ganska sent. han sträckte ut handen för att sätta på radion och då fick vi höra. Jag glömmer aldrig den känslan. Det var något som gick sönder när han dog. Sånt HÄNDE inte i Sverige! Det var komplett otänkbart.

    • ghostalive skriver:

      Jag måste – tyvärr – säga att jag inte blev fullt så överraskad. Vi hade ju gradvis under de föregående decennierna fått lära oss att sånt som inte hände i Sverige faktiskt ändå hände i Sverige. Demonstranter spöades inte av poliser men ändå spöades vi Vietnamdemonstranter. I Sverige fanns ingen illegal spionverksamhet mot landets medborgare, ändå fanns IB. I Sverige fanns inga ministrar som sprang hos horor, ändå fanns Lennart Geijer. I Sverige fanns ingen öppet ljugande statsminister, ändå lkög Palme skamlöst om både IB och Geijer. I Sverige sattes inte journalister i fängelse, ändå fängslades Jan Guillo och Peter Bratt. Ironiskt nog dömda för spioneri för att de avslöjat IBs olagliga spioneri…

  2. imsy skriver:

    Jag var på både Sveavägen och Kungsgatan runt den tid mordet begicks. Lite svårt att inte komma ihåg när man förhörs av Palmegruppen.

  3. Jag skriver:

    Jag blev uppringd mitt i natten av någon som hade nattvakten på en båt. Det sovs inget mer den natten.

    • ghostalive skriver:

      Så du fick reda på det samma natt, det var inte många som fick det. Radion hade ju inga nyhetssändningar på natten. Faktiskt rapporterade USA-media om mordet innan nyheten kom ut i Sverige…

  4. Jag skriver:

    Ja, jag vet inte vad han hade lyssnat på, men han ville tala med min man och jag sa att det ju var mitt i natten. ”Men Palme har blivit skjuten!” sa han och naturligtvis trodde jag inte honom, men väckte min man i alla fall.Det påverkade folk på många sätt. Vi var på hemväg från en middag hos bekanta med våra barn kort därefter. Vi skulle gena och följa ett nedlagt spår en bit. Min fyraåring vägrade, det var för mörkt. ”Men vi är ju med dig, det händer inget”, sa vi. ”Palme var inte heller ensam!” kläckte den lilla ur sig.

    • ghostalive skriver:

      Det är sant att alla blev påverkade på ett eller annat sätt. En del av dem som hatade Palme begick till och med osmakligheten att fira mordet, och det är ju också en påverkan. Men talet om nationellt trauma finner jag överdrivet.

    • ghostalive skriver:

      PS. Har kollat. Radion hade inga ordinarie nattliga nyhetssändningar men Ekot la in en extra sändning strax efter ett på natten då mordet rapporterades. Men USA var före med beskedet.

  5. HEMIMAMMA skriver:

    Jag är lite petnoga, så jag släpper mina texter om vad jag kände och vad som hände 23:21 ikväll…Men jag fortsätter att redovisa fakta och teorier om mordet fram till dess…

  6. Jag skriver:

    Jag antar att han som hade nattvakten satt och lyssnade på någon långvågssändning. Jag minns inte vad klockan var. Hur har du kollat, förresten?

    • ghostalive skriver:

      Sökte först på Ekots webb, lyssnade sedan på P1som ägnat nästan hela eftermiddagen åt Palmemordet och där spelade de upp det extrainsatta inslaget från mordnatten.

  7. Michis skriver:

    Jag visste inget om saken samma dag, men jag var grymt irriterad dagen efter, för jag skulle titta på barnprogram, men de hade utgått för att Palme var död. :/

  8. MadamX skriver:

    Du och jag var tydligen i samma goda sällskap den kväll som Palme gick på bio; flaskans. Den stora skillnaden var väl att jag vaknade upp utan sängkamrat (bodde fortfarande hemma då så det hade ”då rakt aldrig gått an!”). Vaknade, fortfarande småfull, och knäppte på radion. Blev skitsur, för det enda som spelades var begravningsmusik och några upphetsade reportrar som yrade om nån Palme. Jag var inte speciellt politiskt intresserad på den tiden, jag sket fullständigt i vem som hade makten, men jag var nästan (bara nästan, huvudet hindrade mig) på väg att skjuta den som skjutit Palme och som därför gjorde så jag fick lyssna på den begravningsmusiken.

  9. Herr och/eller Fru S skriver:

    Minns bara att jag var sur över att Magnum inte visadets på kvällen, att det bara var trista nyheter på tv. //Herr S

  10. Herr och/eller Fru S skriver:

    Som 12 åring så var det ju Magnum som gällde före en trist politiker. Har ärligt talat aldrig förstått Palmes storhet, känns som hans död förhindrat en mer kritisk granskning av det han gjort. Men en bra talare var han så mycket kan jag säga. //Herr S

    • ghostalive skriver:

      Jag är förvisso ingen Palmedyrkare, finner i själva verket den nuvarande S-ledningens ikonisering av honom en aning hycklande. Men han hade förtjänster, framför allt att han hade en klar ideologisk inriktning och ett hett engagemang, dessutom finns det nog ingen svensk politiker som gjort lika mycket för jämställdheten mellan könen i praktisk politik vilket många verkar vara blinda för. Och internationellt var han faktiskt stor, särskilt i Tredje världen, större än vad vi förstår

  11. Herr och/eller Fru S skriver:

    Som sagt så gjorde han bra saker, jag saknar politiker som driver en klar och tydlig ideologisk linje, där man står för det man tycker och inte anpassar sig till väljaren hela tiden. Att han var stor i Tredje världen utgör ju båden en styrka och en svaghet, stödet till regimer som inte var speciellt demokratiska är väl mindre lyckat, men frågan vi aldrig kommer få svar på är hur han hade hanterat det om han fått fortsätta att leva.//Herr S

    • ghostalive skriver:

      Hur han hade hanterat det om han fått leva är inte bara en hypotetisk fråga, den är i det närmaste ointressant. Palme var vid sin död rätt trött och sliten, en bit över 60. Sannolikt hade han lämnat politiken rätt snart under alla omständigheter. Beträffande stödet till regimerna i Tredje världen måste man sätta in det i den historiska perioden. Det handlade om folk som fortfarande kämpade för sitt nationella oberoende mot kolonialmakter, eller folk som alldeles nyss hade befriat sig. I dag kan vi se på en sån som Mugabe med facit i hand, men vid den här tiden fanns inget facit.

  12. Herr och/eller Fru S skriver:

    Ja man skall sätta saker i sitt historiska perspektiv, inte utgå från dagens kunskap och ändrade politiska uppfattningar. Men på samma sätt så går det inte att sätta in Palmes storhet i dagens debatt, blir en omöjlig jämförelse./Herr S

    • ghostalive skriver:

      Det var litegrann det jag försökte peka på i ett tidigare inlägg ”Palme och socialdemokratin”, att Palme hade en ideologi och en inriktning men att hans praktiskt-politiska lösningar inte är automatiskt tillämpliga i dag.

Kommentera

