Ghost:/Behandling mot porrsurfning och bokmissbruk

Jag har alltid varit beroende av att läsa böcker. Jag började gå ensam på bibliotek redan i 7-8-årsåldern och lånade på vuxenavdelningen från det jag var 9-10-år. Minns fortfarande hur jag låg och läste B. Travens (en numera sorgligt bortglömd författare) romaner om kolonialisternas förtryck av indianerna i Sydamerika.

Så har det fortsatt. Jag har läst och läst och läst.

Under senare år har jag förstått att jag varit offer för ett missbruk. Jag har varit, och är, bokmissbrukare. Allting man gör mer än 10-15 timmar i veckan klassas nu för tiden som missbruk, vilket skapar arbetstillfällen för en mångfald kuratorer, terapeuter, psykologer, assistenter och allsköns charlataner.

Det senaste, hör jag på radions Studio 1, är att porrsurfning är ett beroendeframkallande missbruk. I Malmö har socialtjänsten startat anhöriggrupper för invånare med porrsurfande partners.

Om detta finns flera saker att säga. Bland annat att begreppet missbruk nu håller på att urvattnas så till den milda grad att det snart har mist sin mening. Vad ska man kalla de människor som lider av ett verkligt missbruk, till exempel alkoholister och narkomaner, om folk som sitter framför datorn och tittar på porr också benämns missbrukare? Vilka skador får porrsurfaren som är ens i närheten av de skador och den död som drabbar verkliga missbrukare? Att porrsurfa behöver inte ens kosta nånting.

En annan fråga är om den socialtjänst som ständigt klagar över brist på resurser verkligen ska syssla med sånt här. Är det rimligt att folk på grund av brist på socialsekreterare får vänta i månader på socialbidrag som de är berättigade till medan andra socialsekreterare pysslar om anhöriga till porrsurfare? Är det rimligt att utredningar av barn som far illa tar månad efter månad efter månad på grund av personalbrist medan andra socialsekreterare ägnar arbetstiden åt att prata porrsurfning med  anhöriga? Borde inte socialtjänsten fokusera på sina kärnuppgifter om personalresurserna är knappa?

Saken är nog den att det finns resurser inom socialtjänsten men att resurserna satsas åt helvete fel.

Nu vill jag ha nej, jag kräver! – hjälp med mitt bok- och litteraturmissbruk. Jag förväntar mig att socialtjänsten i min kommun inrättar en enhet för bekämpning  av bokläsande hos folk som gjort bokläsande till en fix idé. Helst borde behandlingshem etableras med personal som är experter på hur bokläsande motverkas. Givetvis ska behandlingen bekostas med skattemedel.

Även mina  anhöriga har lidit svårt  av allt mitt bokläsande. Ett flertal tillfällen till gemenskap och trivsam samvaro har  gått förlorade till följd av att jag suttit i en fåtölj och inte kunnat slita mig från den bok jag för tillfället missbrukat.

Och varken socialtjänsten eller någon annan ansvarig myndighet har ingripit och gett behandling eller stöd. Det är varken mer eller mindre än en skandal.

*

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Coacher, ekonomer, allsköns experter och en del charlataner, Sex och annan samvaro, Språk och språkmissbruk och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ghost:/Behandling mot porrsurfning och bokmissbruk

  1. skvitt skriver:

    Det är ett knepigt ord, det där ”missbruk”.

    Som det stod i tidningen häromdagen, fritt ur mitt minne: ”Mannen hade hasch på sig när han greps. Han hade också missbrukat narkotikan.”

    Ja, ja, att han hade hasch på sig förstår jag, men hur hade han missbrukat den? Hade han stoppat upp den i röven, eller vad hade han annars gjort med den om han inte hade brukat så som det är avsett att bruka den? Jag menar att hasch ska väl rökas, eller vad annars.
    Det är en helt annan sak att hasch kanske inte alls ska användas. Om den saken råder dock olika meningar. Min mening är att hasch inte alls ska användas, men det är ju ändå så att röker man denna skit så brukar man narkotikan. Stoppar man den däremot i arslet så missbrukar man den.
    /Skvitt

    • ghostopinion skriver:

      Du har så rätt, så rätt. Min uppfattning, fast jag aldrig varken brukat eller missbrukat hasch i någon omfattning att tala om (jag höll mig till tjack), är: Hellre hasch än alkohol ur social och samhällelig synpunkt. Men det är politiskt omöjligt att genomdriva.

  2. Ping: Bilder « skvitts

  3. Ping: Ghost:/Behandlingshem mot mobilmissbruk? | ghostalive

Kommentera

