Ghost:/Det finns hyggliga tågvärdar också…

Hör på radion om den förskräckliga händelsen då en av SJs tågvärdar kastade av en 11-årig flicka som tydligen inte talade svenska och inte hade en susning om var hon befann sig när hon åkte av i Kumla. Det inhumant byråkratiska behandlingen av barnet fick tack och lov ett lyckligt slut. En kvinna som stötte på flickan lät henne följa med hem, gav henne mat och bäddade ner henne i soffan.

Men det finns hyggliga tågvärdar också, det kan jag vittna om. Nån gång i mitten av 1990-talet var jag och en knarkarkompis ute på turné i en skraltig bil. I Hallsberg (tror jag det var, är inte bombsäker) hade bilen gjort sitt. Lika slut som bilen var var våra pengar. Hur vi än räknade fanns det ingen chans att vi skulle få ihop till varken en eller två tågbiljetter. Vi skulle till Norrköping där min polare bodde. Ni undrar kanske varför vi inte stal en bil, jag har ju i tidigare inlägg berättat om hur jag av misstag råkade stjäla en krimmares bil. Svaret är enkelt: Vi hade inte de nödvändiga verktygen och inga pengar att köpa dem för.
Lifta var också uteslutet. Såvitt jag förstår har det varit så gott som omöjligt ens för tjusiga damer att förmå en bil att stanna vid vägkanten de senaste tre, fyra decennierna (det var bättre förr). Tänk er då vilka chanserna till lift skulle vara för två slafsiga pundare…

Goda råd var dyra. Vi styrde våra steg mot järnvägsstationen. Efter ett tag kom ett tåg som skulle åt norrköpingshållet. Slängd i käften som jag var på den tiden slog jag mig i slang med tågvärden (undrar om det inte fortfarande hette konduktör då) och förklarade situationen.
Och under över alla under! Okej, sa tågvärden, ni får åka med men ni får inte ta upp några sittplatser. Ni får stå i utrymmet mellan vagnarna.

På så sätt lyckades vi transportera oss till Norrköping. Så visst finns det hyggliga tågvärdar.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Alkohol, droger, doping, mediciner, rökning, Personligt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ghost:/Det finns hyggliga tågvärdar också…

  1. madonnan skriver:

    Jag tror att de flesta försöker göra så gott de kan, vill tro det i alla fall…

    Tur att flickan fick hjälp och hoppas verkligen att det inte händer sånt mer!

    Och roligt att läsa om din lilla resa som ändå fick ett lyckligt slut 🙂

    • ghostopinion skriver:

      Trist nog tror jag inte att din förhoppning stämmer. Det finns alltför mycket mindre gott folk som gärna sätter krokben för och jävlas med sina medmänniskor när tillfälle ges. Men den andra sorten finns också, den som griper in och ställer upp, som kvinnan i Kumla. Tack och lov.

Kommentera

