Ghost:/Ölandspyromanen och jag/Veckans brott

Sitter och lyssnar (tittar inte) på Veckans brott med Leif GW. Där tas i ett kort avsnitt upp Ölandsbränderna – Wikipedia. Mordbrännaren hette Göran Johansson.

Se senaste programmet

Av Ölandspyromanen har jag personliga erfarenheter. Som tonårig vårdare (utan någon som helst utbildning) i början av 1960-talet på Källhagens mentalsjukhus i Vänersborg stötte jag på Göran Johansson. Han behandlades alldeles gräsligt. Han var tungt nerdrogad, bemöttes totalt respektlöst av personalen, tilltalades alltid med  ”mordbrännarn”, fick stundom en smäll och måste ha lidit något alldeles oerhört.

Det var han inte ensam om. Patienterna på de gamla mentalsjukhusen måste ha varit bland de mest illa behandlade och fysiskt och psykiskt misshandlade medborgarna i Sverige på sin tid, om inte i alla tider. Jag jobbade som mycket ung på två av dessa sjukhus, Restad och Källhagen, båda i Vänersborg. Jag skäms än i dag över att jag inte slog larm om missförhållandena – vissa i personalen var rent sadistiska – men ursäktar mig med min ungdom. Jag är medveten om att den ursäkten inte räcker. Jag var helt enkelt för feg och föll in i mentalsjukhuspersonalens kåranda.

Ölandspyromanen Göran Johansson är numera död sedan länge. Lyckligen död, skulle jag tro. Hans tillvaro på mentalsjukhus var hemsk, åtminstone under den korta tid – ca ett år – jag känner till.

Om Göran Johansson var skyldigtill mordbränderna eller inte? Läs här  Ölandsbränderna – Wikipedia och fundera på det. På Källhagens sjukhus hävdade han i alla fall envist sin oskuld.

Nu ett halvt sekel senare undrar jag varför inga krav reses på att gamla mentalsjukhuspatienter ska få upprättelse och skadestånd av staten för det lidande de utsattes för.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Brott och straff - polis, åklagare, domstolar och kriminalitet, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

