Ghost:/Så blir vi hooked on Facebook/En affärskonsult avslöjar

Till att börja med ber jag om ursäkt för svengelskan i rubriken men jag har svårt att hitta en lika snärtig svensk formulering som engelskans ”hooked on”. Men nu i efterhand ångrar jag lite att jag inte skrev ”så blir vi fast på Facebook”. Men bara lite och sagt är sagt.

Hur som helst har jag lånat det här inlägget från Sveriges Radios program OBS. Där refereras och rescenseras affärskonsulten Ryan Nir Eyals obehagliga och avslöjande tankar om vilka socialpsykologiska mekanismer entreprenörer som skapar och marknadsför vanebildande IT-produkter som Facebook, Twitter och Instagram använder sig av. Inlägget berör alltså alla oss FB-torskar och finns som både text och ljud.

Eyal skriver i sin bok Hooked saker som ”Produktskapare måste förstå smärtan som konsumenterna försöker befria sig från.” Rescensenten Maria Kühler konstaterar att vi som använder sociala medier inte är kunder eller konsumenter. Vi är själva varan som ska krokas och hållas kvar för att locka annonsörerna – de verkliga kunderna – och därmed berika entreprenörerna.

Läs/lyssna här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=6094800

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Bloggar, nätet, Facebook, Politik och samhälle, Sån är kapitalismen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ghost:/Så blir vi hooked on Facebook/En affärskonsult avslöjar

  1. Kicki skriver:

    No comments… fuck-book – helt klart..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s