Ghost:/Behandlingshem mot mobilmissbruk snart verklighet?

I radioprogrammet Kropp & Själ talar de bekymrat om det växande mobiltelefonberoendet. Det kan inte jämföras med drogberoende, men…säger en medverkande oroligt.

Så nu dröjer det antagligen inte länge förrän socialförvaltningar runt om i landet inrättar särskilda enheter för att motverka mobilberoende, och behandlingshem för personer som är svårt hemfallna åt mobilmissbruk växer upp som svampar ur jorden. ”Riskkapitalisterna” dreglar likt pavlovska hundar av profithunger vid blotta tanken,

Och när anmälningar om barn som misshandlas eller far illa på annat sätt inte hinns med kan socialpersonalen skylla på för stor arbetsbelastning och för lite personal.

Överdriver jag? Kanske är jag en aning sarkastisk men jag är inte säker på att jag överdriver. Redan i  dag finns det socialförvaltningar som lägger resurser på porrsurfare och deras anhöriga och på folk som spelar för mycket och deras anhöriga.

Det borde vara förbjudet så länge de inte hinner med ärenden gällande barn som har det svårt.

Om detta skrev jag ett ironiskt inlägg för flera år sedan (jag har en benägenhet att då och då hemfalla åt sarkasm, fan vet om det inte har utvecklats till ett missbruk) Klicka gärna och läs:

Behandling mot porrsurfning och bokmissbruk

Nu ska sägas att Kropp & Själ innehåller en del annat intressant material om vårt förhållande till mobilen. Ni kan lyssna här:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/517454?programid=1272

PS. Hör i ett senare radioprogram om en opinionsmätning i Finland. Enligt den anser 72 procent av de tillfrågade att utan mobil är livet inte värt att leva (nu spetsade jag till det igen), medan bara 62 procent tillmäter en relation samma avgörande betydelse.

Håhåjaja, jag säger då det!

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Diverse och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ghost:/Behandlingshem mot mobilmissbruk snart verklighet?

  1. kao skriver:

    Det lär bli tomt på gatorna om alla mobilmissbrukare skulle åka in på behandlingshem. Minst halva befolkningen tycks ju vara ansatta av problemet…

Kommentera

