Ghost:/Nu ska jag runka kulturellt!/Varning, snusk

ONANERA MERA!

Uppmaningen kommer från Kobra, Sveriges Televisions kulturprogram som presenterar sig så här:

”Kobra är programmet som spanar bland nutida konstnärliga uttryck över hela världen.”

I går ägnade Kobra den konstnärliga spaningen åt upptäckten att ”onanimöjligheterna är miljontals”.

Jag tar uppmaningen Onanera mera på allvar.  Men framför allt har jag bestämt mig för att i fortsättningen runka mer kulturellt. Jag inser med en skammens rodnad på mina kinder att mitt hittillsvarande halande saknat såväl konstnärlig uttrycksfullhet som äkta inlevelse, för att inte tala om nödvändig hantverksskicklighet. Runkandet har försiggått som i en själslig öken, liksom. I sjuttio år har jag tajat som en simpel flåbuse, utan talang och finess. Nåja, sextio, sextiofem år. Jag satte ju inte igång direkt när jag föddes, det tror jag inte i alla fall.

Hoppas att något studieförbund har kurser och påbyggnadskurser i kulturellt runkeri. Helst vill jag bli lite finkulturell och liksom finrunka.

Däremot vet jag inte om jag vågar följa Kobras uppmaning att onanera mera. Jag fruktar att själva det konstnärliga råmaterialet ska slitas ut, om man säger så.

Hur som helst är jag tacksam för att Kobra har fått mig att inse att runkandet kan ha ett högre kulturellt syfte än futtig självtillfredsställelse, och vara ett mer eller mindre fullödigt konstnärligt uttryck.

När jag har övat ett tag och förkovrat mig kanske jag inbjuder till vernissage. När det blir aktuellt bjuder jag bara på själva konstupplevelsen. Rödvinet får ni ta med själva.

http://www.svt.se/kobra/17-mars-3

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Diverse, Humor, Kultur och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ghost:/Nu ska jag runka kulturellt!/Varning, snusk

  1. Ping: Ghost:/Kulturelitens fixering vid sex | ghostalive

  2. Ping: Ghost:/Betala 500 euro och dela ut konstnärliga örfilar | ghostalive

Kommentera

