Ghost:/Flickig f-ordsvers som förebådar Poesidagen

I morgon infaller Internationella poesidagen vilket radions Kulturnytt nyss fäste min uppmärksamhet på. Med anledning av det arrangerar Stockholms Stadsbibliotek för andra året i rad en poesimässa med ett trettiotal utställare, såväl små som stora bokförlag och uppläsningar. Där framför förlaget Dockhaveri en normkritisk tolkning av det ”flickigt” söta med hjälp av ostämda blockflöjter i falsett.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6122207

Själv skrev jag redan för fyra år sedan en vers (att kalla den dikt vore förmätet) som förvisso kan kallas flickig. Hur det är med sötheten överlåter jag åt läsaren att bedöma, liksom om den är gubbslemmigt könsnormföljande.

Det fiffiga med flickversen är att alla ord utom fyra småord börjar med bokstaven f. Jag hade utomordentligt skojigt när jag skrev den, kanske beroende på att jag var lätt berusad. Ytterst lätt berusad. Salongsberusad.

Härmed låter jag f-versen förebåda poesidagen. Så här låter den:

Ett flertal fagra,

fromma flickor

flockades för att

fläta fina och

fräcka frisyrer

före festen

De fnittrade

förväntansfullt

Fler Dikter och verser (124)

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Dikter och verser, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

