Ghost:/Jag badar inte naken ens i mitt eget badkar

Häromdagen hade vi, några Facebookvänner och jag, en minidebatt om dusch och bad och hur ofta dessa hygienritualer kan anses vara nödvändiga. Debatten var så mini att man faktiskt kan ifrågasätta om det ens rörde sig om en debatt.

Det må vara hur som helst med den saken. På något sätt har i alla fall frågan bitit sig fast i mitt sinne. Jag finner det därför nödvändigt att göra ett statement för att det inte bland en bredare allmänhet, på Facebook och annorstädes, ska råda någon tvekan om min inställning. Här kommer jag att redovisa min uppfattning om bad på ett generellt plan, både inomhus och utomhus, både i Sverige och med en internationell utblick. Men i synnerhet ska jag uppehålla mig vid bad utan kläder, så kallat nakenbad.

Det finns ett växande intresse för nakenbad i Sverige, därom har en hel del tidningsartiklar vittnat de senaste vårarna och somrarna. Nya nakenbad växer upp som svampar ur jorden. Om nu badplatser, som ju mestadels består av sand och vatten, kan växa upp som svampar. Ett intressant ämne för en vetenskaplig studie som säkert någon hugad naturvetare i den akademiska karriären kan skriva en avhandling om.

Nere i Europa är intresset för nakenbad enormt. Och det kan man ju förstå, så konstiga som de är där nere i Europa. De pratar ju inte ens svenska.

Men badar nakna, det gör de, snuskpellarna och snuskpellerinorna. De har väl inget bättre för sig. Nu när arbetslösheten breder ut sig så att snart en tredjedel av Europas arbetsföra befolkning går utan jobb är det läge att bada nakna. Badbyxor och bikinis är dyra grejer. Då får de bada nakna i stället för att jobba där nere i Europa. Och då är det viktigt att vår alltid alerta och samhällstillvända press tar upp den nya trenden och analyserar den. Så  slipper de skriva om arbetslöshet och såna trista saker som ändå ingen vill läsa om. Inte ens de arbetslösa själva. De vet ju redan att de är arbetslösa så det behöver de inte informeras om av media. Det är roligare att läsa om Brad Pitt och Angelina Jolie och annat känt folk (undrar om de badar nakna?).

Det finns en politisk dimension beträffande nakenbadande också. De som badar nakna har inga svångremmar. Utan svångremmar kan de inte inte göra så som politikerna kräver, särskilt av grekerna, nu i åtstramningstider, nämligen strama åt svångremmarna.

Det skulle allt se bra konstigt ut om folk som badar nakna skulle ha svångrem runt magen bara för att göra politikerna till viljes. För all del skulle det se lite konstigt ut med svångrem runt badbyxorna också, men svångrem för att hålla badbyxorna uppe kan  i alla fall motiveras med praktisk nödvändighet, ifall resåren i badbyxorna är uttänjd och sladdrig.

Hur svångrem går ihop med damernas bikinis (bikiniar?) saknar jag erfarenhet för att kunna bedöma. Det är bara vid ytterst sällsynta tillfällen jag badat i bikini. Men jag kan rent imaginärt, för min inre syn, se badande damer i bikini med ett svångskärp av guld- eller silverlamé kring nederdelen.  Ett sånt skärp som stramades åt kring en dam skulle nog göra politikerna väldigt glada glada och tillfredsställda (eller kanske är upphetsade ett mer relevant ord). Särskilt de manliga. Hur Angela Merkel skulle ställa sig vågar jag inte ha någon åsikt om.

Men nu till saken:

Om nakenbad tycker jag inte. Skulle aldrig falla mig in att bada naken. Bara  perversa exhibitionister  badar nakna.

Jag badar inte naken ens i mitt eget badkar.

Jag skulle faktiskt hellre arbeta än bada naken. Då förstår ni själva vilken stark motvilja jag hyser mot nakenbad.

PS. Det är förbluffande att man kan komma på ett helt blogginlägg bara för att man haft en minidebatt om dusch och bad med Facebookvänner. Människan (jag) är en konstig men rätt kreativ sort, om jag får säga det själv.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Humor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ghost:/Jag badar inte naken ens i mitt eget badkar

  1. kao skriver:

    Jag brukar bada bottomless på stranden och fullt påpälsad i badkaret 😉

    Kao

Kommentera

