Ghost:/Självmordspiloter större hot än flygplanskapare

I SVT:s morgonsoffa uppgav flygjournalisten Jan Ohlsson i morse att det finns fem kända fall under senare år där piloter begått självmord (och massmord)  genom att störta sina plan .

Klicka på länken för att se inslaget från Gomorron Sverige:

http://www.svt.se/gomorron-sverige/det-ar-det-ultimat-varsta-scenariot-for-ett-flygbolag

Nu talar allt för att en sjätte självmordspilot valt att ta alla passagerare med sig i döden.

Självmordspiloter är alltså ett mycket större hot mot flygresenärer än flygplanskapare.  Jag kan faktiskt inte erinra mig någon bekräftad flygplanskapning efter 2001. Möjligen kan det plan som försvann nånstans i Sydostasien förra året ha blivit kapat, men bara möjligen. Vi vet inte.

Ändå har flygbolagen, säkert under press från myndigheterna mot terrorism i olika länder, infört den idiotiska regeln att om en av piloterna lämnar cockpit för att exempelvis gå på toaletten, så krävs det att den kvarvarande piloten låser upp dörren inifrån när den pissande piloten vill återvända. Detta säkerhetsarrangemang har tillkommit för att ingen terrorist ska kunna ta sig in, men har alltså vist sig vara ett ytterst riskabelt osäkerhetsarrangemang.

En självmordspilot öppnar naturligtvis inte för sin kollega och kan ostört och i lugn och ro fullfölja sin dödliga plan.

Kampen mot terrorismen får  oväntade och dödliga konsekvenser. Men kanske är de inte oväntade. Olika länders flygsäkerhetsmyndigheter måste förstås ha känt till att pilotsjälvmord genom störtning är vanligare än flygplanskapningar. Ändå har de valt att prioritera åtgärder mot terrorister framför preventiva åtgärder mot självmordsstörtningar och omöjliggörande av att en av piloterna kan låsa in sig ensam i cockpit.

Den inifrån låsta cockpitdörren är en cynism och en skandal.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Ghost:/Självmordspiloter större hot än flygplanskapare

  1. Eaqhan skriver:

    Att blåsa upp terrorismen har ju sina poänger för vissa intressen. Och dessa intressen kan ju själva skapa terrorism ifall den ”naturliga” (missförstå mig rätt) inte räcker till för dessas syften. Historien är full av sådana exempel.
    Hur som helst så talas det i dessa dagar enormt mycket om terrorism, vilket inte är så konstigt när vi global sett ser terrorhandlingar varje dag. Men flygplanskapningar tycks inte längre vara ”på modet”.

    Det är fruktansvärt ifall någon som vill ta sitt liv tar andra med sig i döden. Jag kan bara i detta fall förstå det, men självklart inte på något sätt försvara det, ifall piloten på något sätt ville hämnas på arbetsgivaren. Skulle så vara fallet lär vi aldrig få reda på det. Då kommer allt att skyllas på pilotens psykiska ohälsa och företaget vara helt utan skuld.

    /Skvitt

  2. Alice skriver:

    Jag har alltid älskat att flyga. Och jag började länge sedan, på det sena 1970-talet, Aldrig har jag mått bättre än på flygplanen. Jag flög senast för några dagar sedan. Så försök inte skrämma mig.

    • ghostopinion skriver:

      Jag försöker inte skrämma ågon. Jaga bara påpekar att det är vanligare med självmordspiloter än med flygplanskapare, och att det är märkligt att skyddsåtgärderna trots det främst inriktas på terrorister. Om jag skriver att dödsolyckor med rattfyllerister är vanligare än dödsolyckor på grund av sjukdom i trafiken, försöker jag skrämma dig för att åka bil då? Fortsätt njuta av att flyga!

Kommentera

