Ghost:/Humoraktivitet gör oss mer kognitiva

Just nu sänder radions Kropp & Själ ett program om humor och skrattets betydelse för välbefinnandet. Bland annat får jag veta att skratt gör oss mer kognitiva.

Det känns tryggt att veta. Jag har alltid varit återhållsam med skratt på grund av att jag varit osäker på om skrattet skulle göra mig mer kognitiv, vilket alltid varit min högsta strävan. Nu vet jag och kan släppa skrattet loss.

När ”humoraktiviteten” (det ordet används, jag hittar inte på, jag lovar)  är över slappnar vi av, är en annan värdefull information som programmet delger oss. Efter humoraktivitet sover vi bättre. Utan föregående humoraktivitet sover vi således sämre. Det där sista sägs inte i programmet, det är min egen konklusion. Man är väl smart och kan räkna ut saker och ting på egen hand.

Utöver allt annat kan man ”räcka ut en humorhand” till en behövande medmänniska, ungefär som man kan lägga en tia i en tiggares mugg. En utsträckt humorhand mår både humorhandinnehavaren och humorhandmottagaren bra av. I bästa fall utvecklas båda parters kognitiva förmåga samtidigt som de slappnar av och sedan kan sova gott.

Det är lärorikt att lyssna till experter på humor och skratt. Och skojigt. Men kanske inte skojigt på just det sätt som programmakarna hade hoppats.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Humor, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

