Ghost:/Jag, en kärlekscoach – terapeutar er om det krisar i påsk

Kör en repris på ett inlägg från 2011 då jag just hade inlett min karriär som kärlekscoach. När jag ser mig omkring i den omgivande djungeln av krisande förhållanden, äktenskap och one-night-stands inser jag att kärlekscoachande är angelägnare och mer nödvändigt än någonsin. Vänd er med förtroende till mig på mejladress ghosta@live.se. Fullständig diskretion garanteras, om jag inte får för mig att redogöra för ditt fall här i bloggen. Nu till påsk förutser jag många gräl och sammandrabbningar där jag kan träda in som konfliktlösare.

Här kommer inlägget från 2011:

Jag har slagit mig på en ny karriär som kärlekscoach för att dryga ut pensionen, nu när kronofogden slagit klorna i mig och lägger beslag på en stor del av min månatliga inkomst. I går hade jag min första klient. Det var en kvinna som inte var tillfreds med relationen till sin make. Låt oss kalla henne Astrid (jag håller hårt på sekretessen så jag säger inte mer än att hon heter Larsson i efternamn och bor i Kumla). För att ni ska få ett begrepp om vad yrket går ut på och graden av min kompetens ska jag här redogöra för vår första session.

A: Min man och jag har glidit ifrån varandra. Han verkar inte se mig längre och uppskattar ingenting hos mig. Vad gör jag för fel?-

Jag: Så du upplever inte att du blir sedd?

A: Nej, det är som om jag inte finns. Hur jag än anstränger mig ser han rätt igenom mig.

Jag: Hur tror du att din man upplever dig?

A: Tja…som att jag inte finns kanske. Eller som gratis arbetskraft.

Jag: Hur tror du att det kommer sig?

A: Jag vet inte…Han verkade så kär i mig när vi gifte oss för två veckor sen. Han uppvaktade med blommor, choklad och likör jämt och ständigt. Men nu är allt liksom…dött.

Jag: Det är bara naturligt att den första förälskelsen liksom planar ut efter en tids äktenskap och övergår i en mer vardaglig samvaro. Man kan säga att kärleken mognar och fördjupas fast den inte längre är lika himlastormande.

A: Men han är ju aldrig hemma, utom för att äta och byta kläder. Han säger att han jobbar men det tvivlar jag på. Han jobbar väl inte till klockan fyra på natten.

Jag: Vad har han för arbete?

A: Han är handläggare på skatteverket.

Jag: Vem upplever du har skuld till den här uppkomna situationen?

A: Jag tycker nog det är hans fel. Han uppskattar mig inte, varken att jag städar, tvättar och lagar mat eller i kärlekslivet. Jag tror han har en älskarinna. Det är därför han alltid är borta.

Jag: Jag råder dig att inte dra några förhastade slutsatser. Försök i stället se på saker och ting ur hans synvinkel. Hur tror du han uppfattar dig?

A: Han verkar inte uppfatta mig alls. Möjligen som hushållerska och städtant. Jag orkar snart inte med det här längre. Det är inte bara det här med att inte bli sedd. Jag har ju ett jobb att sköta också.

Jag. Är du inte lite onödigt negativ nu? Det är kanske på grund av den attityden din man håller sig borta. Om du ansträngde dig lite mer och visade en positiv sida skulle nog din man uppskatta dig mera.

A: Men så kan det väl inte vara? Fast jag skulle verkligen önska att han var hemma lite oftare och visade mer kärlek och omtanke. Varför är han borta så mycket. Jag är nästan säker på att han har en älskarinna.

Jag: Om det är så är det kanske bara bra för ert förhållande. Tänk på att alla människor har behov av ett socialt liv utanför hemmet och familjen. Är det inte i själva verket så att han verkar glad och tillfreds när han kommer hem.

A: Jo men…mig bryr han sig ju inte om. Han sover några timmar, säger åt mig att fixa frukost och frågar om det finns några rena kläder. Sen sticker han till jobbet.

Jag: Det är den där negativa attityden du måste jobba på att få bort. Uppriktigt talat verkar du lite gnällig. Och ingen man uppskattar gnälliga kvinnor.

A: Så du tycker att alltihop är mitt fel!

Jag: Här är det inte fråga om att skuldbelägga, att peka ut vem som har rätt och vem som har fel utan om att försöka sätta fingret på vad som kan ha gått snett. Det gäller att skapa en varm och kärleksfull relation. Har du försökt prata med din man om hur du upplever din situation?

A: Jag har försökt massor av gången men han svarar bara att han inte har tid och så ger han sig iväg. Får jag fråga vad du har för utbildning. Du verkar inte så… kompetent, tycker jag.

Jag: Jag är minst lika kompetent som vilken annan kärlekscoach som helst. Jag har utbildats i Kärlekscoachernas Branschorganisations Love School i Påskallavik och fick min legitimation utan problem så snart jag betalt kursavgiften. Nu är tiden ute. Det blir 2000 kronor tack.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Coacher, ekonomer, allsköns experter och en del charlataner, Humor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

