Ghost/Barndom 1: Om en uppväxt i mitten av 1900-talet

För fyra år sedan skrev jag en serie inlägg här i bloggen om min barndom i mitten av 1950-talet, en barndom för alltså knappt ett normallångt människoliv sedan. Historiskt sett bara ett ögonblick. Jag har nu, efter moget övervägande, bestämt mig för att reprisera serien (med en del revideringar och kanske tillägg) under samlingsrubriken Barndom 1, Barndom 2… o s v.

Varför detta? En del av min bloggs följare har bytts ut sedan 2011, några har försvunnit och andra tillkommit. Jag tror att det kan  vara av intresse för nytillkomna, yngre läsare (=under 60) att få veta hur tillvaron såg ut för en arbetarklassunge för mindre än en mansålder sedan och vilka sociala omständigheter som var rådande. Äldre läsare kan förhoppningsvis få en nostalgisk kick, på gott och ont.

För mig själv är genomläsandet och ändringarna av inläggen en inre resa till det förflutna, en resa  som framkallar massor av minnesbilder, såväl goda som dåliga och vardagliga.

Jag är dock inte så egocentrerad att jag inbillar mig att min privata barndom skulle ha något större intresse för er, även om varje människa är medelpunkt i sitt universum, så även jag. Därför har jag fokuserat på levnadsomständigheter som kan jämföras med dagens levnadsomständigheter.

Jag ingår ju i en unik generation i världshistorien. Jag har som barn och ung man fått vara med om framväxten av ett av de mest välmående samhällen som någonsin existerat. Nu, som gubbe, är jag med om hur detta samhälle i rask takt degenererar och förfaller.

Det har ju varit en enastående tid i människans historia, på gott och ont. Tyvärr mest ont, måste jag säga. Den tekniska  och vetenskapliga utvecklingen har under de senaste 60-70 åren tagit språng som vida överträffar  utvecklingen under människans sammanlagda tidigare historia. Somlig utveckling har gagnat människan och uträttat mycket gott, annan har varit rent helvetisk. Under min levnad har atombomben utvecklats och använts  i krig och legat som ett ständigt hot över mänskligheten. Under min levnad har ett av historiens största imperier, det sovjetiska, vittrat sönder och fallit samman. När jag föddes var historiens största, grymmaste och blodigaste krig i sitt slutskede. USA har gått från att vara en andra rangens makt till en imperialistisk supermakt (som också håller på att falla ihop av inre och yttre motsättningar, tyvärr blir nog inte sammanbrottet lika oblodigt som när sovjetmakten föll ihop som ett korthus). England har förlorat sin ställning som kolonial världsledande stormakt. Den öppna kolonialismen med plundring av Tredje världens länder inför öppen ridå har efterträtts av en mer sofistikerad ekonomisk utplundring. Kapitalismen har fått lösa tyglar och löper amok.

I Sverige har försöken att bygga ett folkhem för alla stoppats och nyliberala marknadslösningar är det nya politiska credot, från Moderaterna till Socialdemokraterna. En hundraårig socialdemokratisk dominans i politiken har brutits och de ursprungliga ledorden rättvisa, jämlikhet och solidaritet är praktiskt taget bortglömda och partiets ledning har tagits över av glåmiga karriärister som sätter makt före ideologi. Sverige deltar för första gången sedan 1800-talets början i ett krig på främmande mark, därtill på supermakten USAs sida.

När jag föddes fanns ingen TV, inga datorer. Inga miljonbostadsprogram hade byggts kring stadskärnorna. Radion hade en kanal som huvudsakligen tjänade som folkuppfostrare och som sändes från morgonen till midnatt. Knappt någon musik spelades utom i ett program som hette nånting i stil  med Meloditimmen. En schlager kunde vara populär i åratal, inte som nu i några veckor eller månader. Rock´n´Roll hade inte uppfunnits. Bill Haley, Elvis, Little Richard, Fats Domino slog igenom när jag var ungefär 10 år.

Massor av människor drabbades av polio, en förlamande sjukdom som inte många i dag ens känner till. Poliovaccinet (framtaget av en man vid namn Jonas Salk) var en välsignelse.HIV och AIDS existerade inte. Cancer fanns förvisso men jag tror inte att  sjukdomen hade tillnärmelsevis samma utbredning och spridning som i dag. Vi har successivt glidit in i kemikalie- och utsläppssamhället vilket jag tror är huvudorsaken till att cancern drabbar allt fler. Samtidigt har ju också behandlingsmetoderna förbättrats så att allt fler drabbade kan räddas till livet.

Ytterst få hade bil när jag såg dagens ljus. I dag är bilen praktiskt taget var mans och var kvinnas egendom. Det som då var en lyx blev senare ett frihetsredskap – bilen förbättrade på ett explosivt sätt människors möjlighet att förflytta sig var de ville – och nu anses bilars utsläpp vara ett hot mot mänskligheten. Långtifrån alla människor hade ens hemtelefon i min barndom. Mobiler – som nästan varenda skolunge har i fickan i dag – skulle dröja ytterligare 50-60 år.

Inte minst har många av människors attityder förändrats, en del till det bättre, en del till sämre. Jag själv är exempelvis ”oäkting”. Så kallades fullt öppet barn som var födda utom äktenskapet. Mamman var skambelagd och det smittade av sig på barnet. Sånt är tack och lov otänkbart i dag, tror jag i alla fall.

På kristna helger – och det är ju praktiskt taget alla – var biografer, restauranger och andra offentliga etablissemang enligt lag tvungna att hålla stängt och på radion spelades endast högtidlig musik och hölls alllvarliga föredrag och predikningar.

Det vore otänkbart nu för tiden.

Så det har hänt en del. Förändringarna har varit massiva.

Nästa inlägg heter: Barndom 2: En oäkting kommer till världen

Relaterat inlägg:

Ghost:/Kapitalismens dekadens och förfall…vad väntar oss?

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Barndom: En uppväxt vid 1900-talets mitt, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ghost/Barndom 1: Om en uppväxt i mitten av 1900-talet

  1. Ping: Ghost:/Barndom 2: En oäkting kommer till världen | ghostalive

  2. Ping: Ghost:/Barndom 3: En piga blir industriarbetare | ghostalive

Kommentera

