Ghost:/Kulturelitens fixering vid sex

Nyss har jag lyssnat på omkring en timmes kulturellt radioprat om sex. Om man ska döma av vad kulturarbetarna ägnar sina tankemödor åt är sex den mest brännande frågan i världen  för tillfället. Vår kulturella elit pratar och skriver om sex så tungan skrumpnar och fingrarna blö´r. Men de fortsätter ändå. Det är sex på höjden och längden och tvären, det är heterosex, det är HBTQ-sex, det är S/M-sex, det är prostitutionssex och all annan sex som tänkas kan.

Att världen är mitt uppe i en finansiell och politisk kris som mycket väl kan utmynna i ett stort krig till intresserar inte kultureliten. Den håller sig till sexet. Och som omväxling debatteras ibland så strån och stickor yr kritikens betydelse för litteraturen, om sådan betydelse finns (ett annat radioprogram i dag).

Tror ni mig inte? Då tar vi lite googlesiffror.

När jag googlar ”kultur sex” får jag 27 800 000 träffar.

När jag googlar ”kultur finanskris” får jag 154 000 träffar.

När jag googlar ”kultur krig krigsrisk” får jag 4090 träffar.

Det är en viss liten skillnad som är jävligt stor, om man säger så.

Under ”kultur sex” får jag fram rubriker som (alla exempel är från i år):

Vardagssex ska ersätta porr – Kultur | SVT.se

Sex och lust för kvinnor på Umeåfestival | Kultur | Aftonbladet

Elina Pahnke, Karolina Hansson | Sexjournalen | Recension …

Så där håller det på i all oändlighet. 27 800 000 träffar som sagt.

Av de 154 000 träffarna på ”kultur finanskris” är ingen från i år.

Kan kultur göra skillnad under brinnande finanskris? är från 2012.

Finanskris banar väg för kulturen | Riksutställningar från 2012.

”Kultur krig krigsrisk” med sina blygsamma 4090 träffar har några rubriker från i år, ingen av dem dock från mainstreammedia:

Gästinlägg: Winnerstig om att USA har upptäckt krigsrisken i

Omskrivning ökar krigsrisk – st.nu

Min undran är nu:

Vad fan ska vi med en kulturelit till som är blind för tidens viktigaste och mest brännande frågor och som uppenbarligen tycker att sex i alla dess former är mer avgörande för mänsklighetens framtid än finansiella sammanbrott och risken för krig?

Nyligen uppmanade SVT kulturprogram Kobra oss: ONANERA MERA!

Jag rättar mig naturligtvis efter det. Så nu ska jag runka kulturellt.

Ajöss. Och tänk på att sexa på finkulturellt vis  när ni ska till. Ni som saknar partner, händerna under täcket när ni gått till sängs i kväll.

PS. Jag är givetvis medveten om att min googlekoll inte bär vetenskaplig prägel, men tendensen är överväldigande och kan knappast misstolkas.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Diverse, Kultur, Sex och annan samvaro. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ghost:/Kulturelitens fixering vid sex

  1. Ping: Ghost:/Betala 500 euro och dela ut konstnärliga örfilar | ghostalive

Kommentera

