Ghost:/Sensationellt forskningsrön om träning i stadsmiljö

Hör i radions Kropp & Själ om ett sensationellt forskningsresultat som borde ha uppmärksammats mycket mer i våra fitnessfixerade media.

Forskare har misstänkt att träning i stadsmiljö kan göra mer skada än nytta på grund av de avgaser och föroreningar de tränande få i sig. Därför har de genomfört en studie, i Köpenhamn tror jag det var. Kropp & Själs programledare meddelade ett häpnadsväckande resultat, nämligen att:

Dödligheten var 20 procent lägre bland de som tränade i stadsmiljö än bland de som inte tränade i stadsmiljö.

Det är i sanning ett sensationellt forskningsrön.

Eftersom dödligheten hos oss människor normalt ligger på ca 100 procent kan jag inte dra någon annan slutsats än att 20 av 100 människor som tränar i stadsmiljö kommer att få evigt liv. Och det redan här på jorden, ty ingenting nämndes om himmelsfärder och änglakörer och liknande företeelser.

Nåväl, för mig personligen har den här forskningen ingen betydelse. Jag har aldrig eftersträvat evigt liv, varken på jorden, i himmelen eller i helvetet, särskilt inte i himmelen. Tillvaron där verkar så himla trist. Jag har därför inte för avsikt att börja träna, varken i stadsmiljö eller någon annanstans.

Men till er som tycker att evigt liv verkar vara en toppenidé riktar jag en maning:

Börja träna i stadsmiljö!

Ni har 20 procents chans att uppnå ert träningsmål (nämner detta  då jag har läst i fitnessartiklar att träningsmål är en bra sak att ha för den som tränar).

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Diverse, Humor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

