Ghost:/They´re Not Dangerous If You Raise Them Right…

From Wow Amazing Animals

10983241_10153256330168945_8330559217229082287_n

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Barn i div sammanhang, Cartoon, Humor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Ghost:/They´re Not Dangerous If You Raise Them Right…

  1. Iréne skriver:

    Jag växte upp med en schäfer – min
    älskade Lady…

    • ghostopinion skriver:

      Jag är inte uppväxt med hund(ar) men har haft flera som familjemedlemmar i vuxen ålder. De som fastnat mest i minnet är Skurken, en golden retriever, och Zita, en amstaff. Dessutom bonnkatterna Gubben och Knasen.

      • Iréne skriver:

        Vi hade hundar under hela min uppväxt, förutom att jag hade två katter. Som vuxen har jag ‘bara’ haft Belsebub, en stor, svart halvsiames – en underbar vän…

      • ghostopinion skriver:

        Jag har haft mitt sista husdjur. Skänkte bort Zita till en vän när min äldste son insjuknade i cancer. Cellgifterna tog kål på hans immunförsvar och det gällde att minimera infektionsrisken och eliminera så många smittkällor som möjligt. Har varit inne på att skaffa hund till barnbarnen, de bor på landet. Men hunden skulle bli ensam hela dagarna och det vore inte roligt.

  2. Anna skriver:

    Är f d schäfermatte och det var världens finaste hund. Men rasist som jag är, måste jag få fråga: Visade amstaffen några tecken på att vara ”svår att kyla ner” under kamp med andra hundar osv? Ibland när jag hör hur snälla pitbulls eller amstaffar eller blandingar med dessa är så avser man att hunden är ”snäll” mot familjemedlemmar och andra människor. Men att en del av människorna inte förstår att det är när de hamnar i speciella situationer som triggar kamplust kan orsaka betydligt större skada än andra hundar p g a just stor kamplust, stor smärttålighet och starka käkar.

    • ghostopinion skriver:

      Hade inga som helst aggressionsproblem. Zita var en snäll och väluppfostrad flicka trots att hon levde sitt första 1,5 år under svåra förhållanden. Men när hon kommit i trygga händer (mina) och fått lära sig vilka regler som gällde var det problemfritt. En enda gång kom kamplusten till synes. Jag och en granne som också hade en rätt stor hund av blandras var ute på ett fält och kastade apport med pinnar. Då rök jyckarna ihop rätt rejält om en pinne…Men det gick snabbt att sära på dem och sedan var det lugnt.

      • Anna skriver:

        Bra. Som jag hört är det blandraser pitbull/”vakthundsras” som kan bli farliga. Vet inte hur amstaff ligger till, bara att pitbull är den ras som överlägset orsakar flest dödsfall bland människor. Vad var det dess ägare inte förstod om sin hund? Och även om det var deras ägares okunskaps fel, så kan man ju inte hindra att fel ägare köper. Bättre med förbud?

      • ghostopinion skriver:

        Jag tror att många som skaffar kamphundar gör det för att vinna den ”respekt” de inte kan uppnå på egen hand. I kombination med okunskap om hur hundar ska hanteras blir det livsfarligt. Förbud? Ja kanske. I alla fall nån slags”körkort” för kamphundsinnehav. Men körkort hjälper ju inte mot dårar på vägarna, så antagligen är det verkningslöst för hundägare också.

  3. Anna skriver:

    Exakt mina tankar.

Kommentera

