Ghost:/Barndom 10: Musikrevolutionen

Del 10 av min serie om hur det var att växa upp som arbetarklassunge vid 1900-talets mitt. De första 9 avsnitten finns här:

Barndom: En uppväxt vid 1900-talets mitt

Åren 1954-1955-1956 genomfördes en musikrevolution i Sverige av barn och ungdomar. Mesiga schlagers ersattes av häftig blues och rock´n´roll. Inte för att vi visste vad blues och rock´n´roll var för något, men vi lärde oss med tiden.

Sveriges Radio,  konservativ som fan, vägrade att spela ”negermusiken” som delar av kultureliten kallade den, oavsett om det var svarta eller vita artister som framförde den. Det skulle dröja till en bit in på 1960-talet innan SR föll till föga och släppte fram rock och pop. Begreppet pop fanns överhuvudtaget inte förrän Beatles trädde in på världsscenen 1963.

Men vi snorisar hade upptäckt Radio Luxemburg. Det var omvälvande. Klockan tio på kvällen började de sända musik, och vilken musik sen! Vi var hundratusentals barn och ungdomar som låg med örat mot den knastriga radioapparaten och lyssnade på toner och rytmer som vi aldrig någonsin hade hört tidigare.

Och vi njöt! Vi kunde inte ligga stilla för det svängde och gungade som vi aldrig hade kunnat föreställa oss att musik skulle kunna göra.

Eftersom jag var ett yrkesarbetande barn som tjänade egna pengar köpte jag tidigt en egen liten skivspelare med erbarmlig ljudåtergivning. En liten plastbox, stor som en större bok i vilken man kunde trycka in en EP-skiva med två låtar på varje sida. Jag spelade och lyssnade, spelade och lyssnade, spelade och lyssnade.

Det här är en del av vad jag lyssnade på:

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Barndom: En uppväxt vid 1900-talets mitt, Personligt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ghost:/Barndom 10: Musikrevolutionen

  1. kao skriver:

    Rock, pop, R’n’B, soul: Jag hade aldrig lyssnat på musik tidigare, direkt. Men nu tog det fart (mitten av 60-talet då jag var liten). Radio Luxemburg, ja! Första gången jag lyssnade på den stationen så låg jag ensam i ett tält på föräldrarnas nyinköpta sommarstugetomt – även jag med en knastrig transistor och föll som en sten för låten ”A whiter shade of pale” med Procol Harum. Och en del annan musik. Men särskilt den låten minns jag som en ‘öronöppnare’.

    Tack för din story och dina låtar. Var det Owe Thörnkvist som gjorde ”Dagny”?

    Kao

Kommentera

