Ghost:/Flickig tågsång…Flickan och kråkan

Tåget hem var glest besatt. Men på andra sidan mittgången satt två flickor som jag bedömde vara 15-16 år. Med glada och pigga ögon pratade de på ett sätt som få pojkar i samma ålder förmår prata. Tror jag i alla fall. Oavbrutet och glatt och med stor respekt för varandra. Mycket fnitter men också allvar.

Plötsligt började en av dem sjunga. Helt oblygt och liksom självklart. Med stark, klar och tonsäker stämma. Flickan och kråkan, av Mikael Wiehe. Från början till slut. Jag satt förstummad och bara njöt. Hon sjöng bra, riktigt bra.

När sången var slut klappade jag händerna och sade som det var, att hon sjöng fint. Både hon och hennes kamrat lyste upp i varsitt stort leende. Ett samtal över generationsgränserna kom igång. Jag vet inte när jag senast talade med en tonåring, men med de här två flickorna gick pratet helt otvunget. Det visade sig att de inte alls var 15-16 som jag hade trott. De var 19 och gick sista året på gymnasiet.

Vi berörde inte politik direkt, men vi pratade om Mikael Wiehes texter. Det stod helt klart att dessa unga flickor hade ett starkt rättvisepatos.

Jag, den dystopiske gamle gubben, fick helt oväntat ett nytt hopp om framtiden, tack vare flickan som sjöng Flickan och kråkan, och hennes kamrat!

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Musik, Videos & Pictures. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ghost:/Flickig tågsång…Flickan och kråkan

  1. Eaqhan skriver:

    Detta skall givetvis delas och twittras. Än lever hoppet om framtiden!

    /Skvitt

  2. Iréne skriver:

    Välkommen hem igen! Trevligt att läsa om ditt möte med dessa fina tjejer – det finns fler, och killar också! 🙂

Kommentera

