Ghost:/Putin har kanske slagit sin fru

Från Storbritannien anländer en offentlig utredning som avslöjar att  president Putin kanske slog sin fru under deras 30-åriga äktenskap. Svenska medier skyndar att publicera nyheten. Experter inkallas för att uttala sig om hustrumisshandeln.

– Det finns inga egentliga bevis, konstaterar en av experterna. Men Putins bakgrund som KGB-agent innebär att misstankarna inte kan avskrivas. Hos KGB fick han ju lära sig slåss, ett faktum som starkt talar mot honom. Han lär också ha svart bälte i karate, vilket ytterligare stärker misstankarna.

Ett public servicemediums opartiska Rysslandskorrespondent konstaterar att Rysslands regeringsstyrda medier som väntat avvisar anklagelserna mot Putin som västlig propaganda och smutskastning. Putin själv har ännu inte yttrat sig  men kanske kommer han om några månader eller så att ge väst en gliring. Det framgår dock klart mellan de talade raderna att den opartiska korrespondenten finner det sannolikt att Putin slagit sin fru.

Alla ambitiösa journalister brinner naturligtvis av iver att få svar på frågan:

– När slutade du slå din fru?

En fråga som är omöjlig att besvara. Svaret ”jag har aldrig slagit henne” blir omedelbart ifrågasatt som kanske eller antagligen osant, enligt den rådande journalistiska logiken.

Så där håller det på. Inte om Putin som hustrumisshandlare, men om Putin som beordrare av mord.

Det är inte journalistik. Det är politisk ryktesspridning, nyttiga idioter som gör drängtjänst åt sina herrar, i många fall utan att ens själva begripa vad de håller på med.

Medierna kan sannerligen konsten att koka ihop tunna men stinkande soppor.

Jag vet naturligtvis inte om Putin godkände mordet på den ryske avhopparen, eller om det var ryska agenter som utförde mordet. Men om jag vore en seriös, oberoende, kritiskt granskande journalist skulle jag passa mig jävligt noga för att publicera så allvarliga anklagelser på så lös grund som det här  är fråga om. Inte för att jag skulle riskera några rättsliga åtgärder, utan för min integritets, självkänslas och yrkesheders skull.

Om jag inte hade en politisk-propagandistisk agenda, förstås.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Internationellt, Politik och samhälle, Tidningar, radio, TV och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ghost:/Putin har kanske slagit sin fru

  1. Anna skriver:

    Kan man ändå inte se det som ganska ”tungt” att Lvintjenko (eller vad han nu hette) själv var så övertygad om varför han skulle dö?

    • ghostopinion skriver:

      Jo, det måste naturligtvis tas med i bedömningen. Men han kunde knappast veta om Putin hade gett order om eller godkänt mordet. På samma sätt som möjligheten att Lvintjenko (eller vad han nu hette) var inblandad i andra aktiviteter än avhoppet från Ryssland som kunde hota hans liv måste tas i beaktande. Han var ju ändå f d underrättelseagent-spion, och historien lär oss att många spioner spelar såväl dubbel- som trippelspel och tjänar olika herrar. Jag vet inte. Men jag vet att det Storbritannien och media nu presenterar är så tunt som bevisning betraktat att det aldrig skulle räcka ens för att en åklagare skulle besluta om förundersökning. Jag vet också att det passar som hand i handske i västs nuvarande smutskastningskampanj mot Putin och Ryssland. Tro nu inte att jag är Putinkramare. Mitt inlägg handlade inte om Putin, det handlade om medias uselhet.

  2. Eaqhan skriver:

    Jag tror att Putin både misshandlar frugan, korsfäste Jesus och utrotade dinosaurierna. Vem kan annars ha gjort det? Nä, just det! Alltså är det Putin!
    Du vet, med logik finner man alla svar!

    /Skvitt

    • ghostopinion skriver:

      I går hade jag 18 bärs. Nu är de borta och jag har inget minne av att ha druckit dem. Jag tror att Putin, antagligen, har länsat mitt kylskåp. Jag vet att det förekom öldrickande inom KGB under Putins tid där. Det säger väl allt!

      • Eaqhan skriver:

        Allt? Nä du, det finns mycket mer att säga om Putin än så!

        Tänk vad många gånger jag själv har vaknat och sett kylskåpet länsat på öl utan att ha ett minne av att jag har druckit ur dem. Så det måste ha varit Putin för samma sak har hänt mina kompisar. Ja, å så dig också, säger du.
        Bevis saknas minsann inte!

        Faktum är att Putin kommer i ett flygande tefat, det har svenska UFO-föreningen bevis på.

        /Skvitt

  3. ghostopinion skriver:

    Enligt en rapport från Storbritannien har Putin kanske skickat ut ett 20-tal underrättelseagenter på ölräder i västliga kylskåp. Det är antagligen sant. Precis som UFO-ryktena.

  4. HEMIMAMMA skriver:

    ALLT är Putins fel.

Kommentera

