KORS I TAKET: EN SOMMARPRATARE SOM INTE ÄR NARCISSISTISKT SJÄLVUPPTAGEN!

Under de senaste decennierna har jag brukat lyssna på början av det omåttligt populära SR-programmet SOMMAR. Om jag upptäcker att dagens värd tänker ägna programtiden åt att berätta om mer eller mindre intressanta (nästan alltid mindre intressanta) saker om sin karriär stänger jag av radion och ägnar mig åt annat som är mer givande.
Narcissistiska, självbespeglande, självupptagna kändisar står mig nämligen upp i halsen på gränsen till att kräkreflexerna träder i funktion.
 
Därför var det med viss förväntan jag gjorde mig beredd att lyssna till Johan Hakelius kl 13 i dag. Han hade nämligen i trailers deklarerat att han inte hade för avsikt att säga ett ord om sig själv i sitt program.
Nu har jag lyssnat i trekvart och Johan Hakelius har inte gjort mig besviken. Han har hittills talat om porträttmålare och porträttmåleri under den tid vi känner till porträttmåleri, med intressanta och spännande historiska nedslag.
 
Tack Johan Hakelius. Och bravo!
 
PS 1. Dessutom har han spelat musik i min smak. Exempelvis Lou Reed, Bryan Ferry, The Who och Kinks.
 
PS 2. När salig Tage Danielsson drog igång Sommar, jag tror det var i slutet av 1950-talet, hade han en programdeklaration: ”Det ska vara musik och PRAT AV FOLK SOM HAR NÅNTING ATT SÄGA”.
Ungefär så.
 
Det där sista har tyvärr mer eller mindre fallit bort i vår narcissistiska tid.
Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till KORS I TAKET: EN SOMMARPRATARE SOM INTE ÄR NARCISSISTISKT SJÄLVUPPTAGEN!

  1. Conny Lundberg skriver:

    Johan Hakelius är en intressant och klurig person som inte behöver göra reklam för sig. Han är inte heller intresserad av att hamna i någon sorts PK-fålla vilket verligen render honom all heder!

Kommentera

