Ghost:/När blev islam en ras?

Återbrukar här ett inlägg jag gjorde på Facebook 9 mars i år.

 

Sitter och surfar samtidigt som jag slölyssnar på Människor&Tro i radions P1.
Där avhandlas det kommande holländska valet. Plötsligt hör jag en intervjuad ”expert” säga: ”Geert Wilders är islamfientlig på gränsen till rasistisk”.
Blir konfunderad, minst sagt. Blandar inte ”experten” ihop päron och potatis, eller hur man brukar säga? Vad menar han? Har islam förvandlats till en ras?
Jag har alltid haft övertygelsen att islam är en religion, en ideologi, en uppsättning värderingar som under historiens gång – i likhet med kristendomen för övrigt – utnyttjats för politiska syften, så som sker i dag. Men någonstans på vägen har tydligen islam blivit en ras.
Det har jag missat. Att islam skulle vara en ras har aldrig föresvävat mig. Men så är jag heller inte expert på varken det ena eller andra, varken på ditten eller datten eller något annat.

Skämt och ironi åsido, nu ska jag försöka hålla mig seriös.
Eftersom islam inte är en ras utan en religion, en ideologi, en uppsättning värderingar som utnyttjas i politiska syften har vi tänkande människor (vi som i alla fall tänker så gott vi kan) all rätt i världen att förhålla oss till islams religiösa och ideologiska värderingar.

Om jag/vi då kommer fram till att vi förkastar, eller rent av avskyr islam – då är denna slutsats inte rasistisk utan ett resultat av mer eller mindre noggranna intellektuella överväganden.
Det betyder inte på något vis att vi – åtminstone inte jag – förkastar eller avskyr enskilda muslimer. Däremot betyder det att jag anser mig ha rätt att tycka förfärligt illa om islams kvinnoförtryck och hedersvåld, om barnäktenskap, om hbtq-hatet, om halshuggningar, steningar, amputationer och andra brutala straff. Jag anser mig också ha rätt att motarbeta och bekämpa islam med ord och andra demokratiska metoder för att förhindra att denna förtryckande religiösa ideologi ska få ännu starkare fäste i Sverige än den redan har.
Om jag vore religiös – vilket jag inte är, jag är ateist in i märgen – skulle jag be till min gud att de islamistiska terroristerna skulle övergå till samma demokratiska metoder i sina ansträngningar att sprida sin eftersträvade samhällsordning.

PS1. Personligen har jag den absoluta och vetenskapligt grundade övertygelsen att det bara finns en mänsklig ras, nämligen Homo Sapiens. Att individer av denna ras kan ha olika hudfärg gör dem inte till separata raser..

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ghost:/När blev islam en ras?

  1. kao skriver:

    Håller med till 100%
    ——–
    Det är inte lätt att få lov att kritisera religiösa och/eller kulturella fenomen som man tycker är avskyvärda utan att då bli kallad rasist eller islamofob, men jag tar ändå den risken. Har inget emot enskilda individer. Jag avskyr all form av hjärntvätt och allt politiskt förtryck varifrån det än kommer. Jag har, liksom du, all rätt att tycka illa om islams förtryckarmetoder mot vanligt folk. Har Koranen på svenska hemma så jag kan kolla när jag vill.

    Precis som att jag tycker illa om hinduismen då jag har besökt hinduiska samhällen / länder flera gånger och inte gillar vad jag ser hur religionen förtrycker folk genom främst kastsystemet. Trots att det är i lag förbjudet sen årtionden så sitter de kulturella rötterna fast som i sten.

    Det är väldigt tråkigt att en procent ska förstöra för de övriga 99.
    // Kao

Kommentera

