Ghost:/När Älvsnabben blev Älvsnapsen

Ni som liksom jag har uppnått gubb- resp gumåldern minns förmodligen HMS Älvsnabben, svenska flottans skolfartyg och ansikte utåt. Varje år gjorde skeppet en långtur till utländska hamnar och  varje avgång och hemkomst var en mediahändelse av rang.

År 1963 fick emellertid hemkomsten extra medial krydda. Tullen slog till och hittade betydande mängder alkohol och cigaretter ombord. Varvid den fyndiga folkhumorn givetvis döpte om fartyget till Älvsnapsen.

Detta minns jag eftersom jag såhär på morronkvisten (förmiddagskvisten?) sitter och lyssnar på TV-programmet ”Så minns jag mitt 60-tal” med Berndt Egerbladh medan nostalgiska känslor sväller i mitt bröst.

Klicka 1963 för att läsa mer om vad som hände det året.

Om ghostopinion

Det som är värt att veta märks av mina blogginlägg. Favoritcitat: "No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
Detta inlägg publicerades i Diverse, Ett 1900-talsliv - min barn- och ungdom, Personligt och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar